Blogg / Video

Fremtiden

Hvordan vil så fremtidens kunst ta seg ut? Umulig å si. Hvem ville vel kunne forestilt seg videokunst før utviklingen av filmteknologi. Hvem ville i det hele tatt kunne forestilt seg levende bilder i f.eks. 1834?

Kunst har alltid fulgt den teknologiske utviklingen og veldig ofte tatt ny teknologi i bruk på kreative og uventede måter. Dagens utvikling av digital teknologi brukes veldig mye i film og spill, men paradoksalt nok ligger høydepunktet av kunstnerisk bruk av levende filmer tilbake i 1960 årene. I dag er vi veldig flinke til å skape effekter, mindre flinke til å skape kunst. Kan teknologien innen spillutvikling også brukes av kunstnere? Selvfølgelig, og vi vil nok ganske snart få se eksempler på dette, men nyskapende kunstnere har sjelden midlene som trengs for å kunne skape kunst med teknologi som krever store budsjetter og ressurser. Slik har det alltid vært og ofte har kunstnernes begrensede økonomiske stilling vært nettopp det som har drevet frem kreativiteten og gitt oss spennende og nyskapende utrykk.

Fremtiden har alltid vært der og vil alltid være der. Fremtiden er alltid en del av samtiden, men kan kun betraktes fra fortiden. Fremtiden er alltid noe vi kun kan se tilbake på. Sett på denne måten er fremtiden alltid en del av historien. Det er derfor jeg mener at vi som mennesker og kunstnere alltid må betrakte historien som noe som alltid er med oss, alltid er til stede og som på mange måter er like mye fortid som nåtid og fremtid. Vi kjenner ikke fremtiden, vi skaper den, men vil vi skape en bedre fremtid må vi kjenne vår fortid for fortiden, hvert eneste sekund av den, har til alle tider også vært fremtid.

Comments are closed.